chat with JOAQUIM BAYLE about "PRECIOUS" video
Photos by CLÉMENT LEGALL, Words by NOBUO ISEKI
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Carhartt WIPからウェブリリースされたビデオ 「PRECIOUS」 。ディレクターを務めるのは、パリ在住のJoaquim bayle(ジョアキム・ベイル)。かつて日本にも訪れ、フィルマーとして活動した彼の現在と哲学に迫る。
The video "PRECIOUS" released on the web by CARHARTT WIP. Directed by Joaquim Bayle, based in Paris. He once visited Japan 10 years ago and shot skate film. Let's explore his activities and philosophy he has now.
I
ジョアキム、久しぶり! 2014年のOCTAGON Tokyoツアー以来だね。
J
おぉ、イセキ!元気?PANCAKEっていうのは君自身が運営してる自分のマガジンなの?おめでとう!
I
ありがとね。君のことをまだ知らないっていう読者がいるかもしれないから、自己紹介してもらえるかな?君のスケート歴とかやビデオグラファー歴とか教えてよ。
J
33歳、フランス北部出身。スケートボード歴は小さいころからずっとやってて、2018年から2019年ごろまで活動してたんだ。僕の動画に対する感性は、スケートボードカルチャーと仲間とのビデオ作製を通じて感動や興奮を表現したいっていうアイデアから生まれたものなんだ。たぶんそういった媒体を通じて、自分たちの人格形成だとか、アイデンティティが確立されていったんだと思う。もちろんそれらは無意識のうちにだけどね。
友達とビデオ制作を続けてしばらくした後、スケートボード業界の仕事に就いたんだ。スケートボードの企画を手掛けているいくつかのブランド向けのビデオ制作ね。2015年頃だったかな、同時期にÖctagon っていう独自プロジェクトを実施したんだけど、それがのちに一つのブランドになったんだ。
そしてある時、自分が表現したい感動や興奮がスケートボードという枠の中だけだと狭すぎると感じるようになって、それと関係のある仕事を全て辞めて、生計を立てるためにCMの監督業に専念したんだ。当時パリに引っ越したばっかりの時だった。いろいろな分野に触れて、独創的な人たちと一緒に仕事したかったんだ。その時は様々な仕事を経験できたし、たくさんトリートメント(概要や構想)も書いたし、スケートボードカルチャーという枠の外で、全体的に幅広い作品を作ることができたんだ。CMの監督業から離れて、談話形式のプロジェクトを手掛けるようになって、「Gwendoline」と「A step aside」という短編映画を2本を制作したんだ。
I
Hey Joaquim! Long time no see. It's been since the OCTAGON Tokyo tour in 2014.
J
Hey Iseki ! How are you ? Is Pancake your own mag ? Congrats on that !
I
Thanks man! For readers who might not know about you yet, could you give a brief introduction?
J
I'm 33 and came from the north of France and I grew up with skateboarding and did that pretty much till 2018-19. My sensibility for the moving images came with the skateboarding culture with the idea to express emotions through making videos with my group of friends. Perhaps it was defining ourselves, our identity through that medium, of course all of that unconsciously.
After some time continuing to film with my friends I ended up working in the skate industry, making videos for brands which had skateboarding programs and in the same time around 2015 I also did a personal project called Öctagon which eventually became a brand.
Then at some point skateboarding felt too narrow to me to express other emotions and I stopped everything related to it and I was just focusing on directing commercials for a living. I just moved to Paris at that time. I wanted to touch different subjects, work with creatives. During that time I experienced various works, writing a lot of treatments, creating a full scope of work outside the skateboarding culture. From directing commercials I moved on to work on narrative projects and I made two short films “Gwendoline” and “A step aside”.
I
これまでに何本のフルビデオを作ってきたの?
J
以前2本のフルビデオ製作に関わったことがあるよ。1本目はまだ僕が若かったころに製作した地元のスケートショップのビデオで、2本目は前にもやったことがあるんだけどCarhartt Wipの「Inside Out」だった。
I
PRECIOUSビデオの根底にはどんなコンセプトがあるの? クリエイターとしてこれは伝えたいという点があれば教えて。
J
「コンセプト」とか「美学」っていうものから僕は距離を置こうとしてたんだ。むしろこのスケートビデオに自分の視点を通してアプローチしたいと思っているから、口語と詩を交えて、練習の時にこみ上げる感情のバリエーション、そしてスケートボードカルチャーの本来の精神を通じて、何か意図的なものを起点に据えて、トリックフローの中にある様々な未完成な部分に焦点を当てながら、その水面下にあるものをゆっくり探求する方がいいんだ。
僕が言おうとしている精神っていうのは、持論になっちゃうけど、スケートボードカルチャーにおいて最も崇高なものを意味してるんだ。それは自分がスケートボーダーであることを定義づけている社会の「はみだしもの(不適合者)」であるという側面のこと。今日の社会的慣習からの解放を可能にした貴重な形の一つなんだよ。
このビデオはループが基本となってて、過去に忘れ去られた精神を呼び起こす作品なんだ。自分の中で特に何かが変わったというわけじゃなくて、前よりももっと理解を深めることができたっていうだけなんだけど、でも二元性がここに存在するってことには変わりはないし、これからも存在し続けるんだ。
I
How many full videos have you worked on before?
J
Previously, I think about 2 full videos, the first one was for a local skateshop when I was younger, the second one was Inside Out for Carhartt WIP again.
I
What's the concept behind the Precious video? Any particular highlight as the creator?
J
I was trying to stay far away from a “concept” or an ”aesthetic”.
I'am rather trying to approach this skate video with my personnel filter and I preferred to have an intention as a starting point and work around different fragments which come between a flow of tricks and slowly explores underneath the surface, through the use of spoken words and poetry, a variation of feelings around the practice and the original spirit of the skateboarding culture.
The spirit that I am pointing at is what - in my opinion - is the most precious to skateboarding culture.
It is that "unsuitable” aspect that defines you as a skateboarder from the rest,
a precious thing that allows access to a form of emancipation from the conventions present in society.
The film is basically a loop, a dive to bring out a forgotten spirit, nothing really changed, only a better understanding inside myself but the duality remains here and will continue to be.
I
Carhartt WIPとのパートナーシップについて話を聞かせてよ。どんなところが特別なの?
J
若い頃Carhartt WIPの店で働いていたことがあって、当時彼らのスケートボードに対する方向性に強く共感していたんだ。かなり芸術的で、他の大手のアパレルブランドにも匹敵してたからね。その数年後に僕は彼らのキャンペーンの指揮監督を担当したんだ。だから彼らのスケートボードの新たな一章に関わることができたのは、至極当然のことのように思えたんだ。
I
Can you tell us about the partnership with Carhartt WIP. What makes it special?
J
I used to work in the Carhartt wip store when I was younger and I was a big fan of the direction they had in skateboarding back then, it was quite artistic and on the margin of other big clothing brands. A few years later I directed campaigns for them, so working on their new skateboarding chapter felt quite organic to me.